Kommentar til ændringer i netbank for nogle kunder

Før påske deaktiverede enkelte af funktionerne i nogle af vores kunders net- og mobilbank. På baggrund af et stort antal svindelsager og et øget trusselbillede, deaktiverede vi de funktioner, som svindlerne oftest bruger. Af sikkerhedsmæssige årsager valgte vi samtidigt at gennemføre ændringerne straks og først efterfølgende orientere om ændringerne. Det har siden vist sig, at den beslutning ikke var hensigtsmæssig.

Vi har fået en del henvendelser fra vores kunder. Mange har været positive, men nogle har desværre også oplevet ændringen som en begrænsning af deres muligheder. Intentionen med tiltaget var naturligvis ikke at genere vores kunder, men at beskytte dem og sparekassen mod svindel.

Vi har haft en konstruktiv dialog med og fået gode forslag fra vores kunder. Det har vi lyttet til. Vi må erkende, at den løsning vi valgte, har gjort hverdagen unødvendig besværlig for mange og derfor genaktiverer vi pr. 14. april 2020 alle funktionerne.

Den ekstra sikkerhed er stadig en mulighed

At deaktivere forskellige funktioner i net- og mobilbank er stadig en god mulighed. Ikke for alle – men måske for nogle af vores kunder. Vi vil gerne sikre os, at vores kunder har den helt rigtige løsning. Derfor arbejder vi lige nu på at rådgive vores kunder om de muligheder der er, og sammen med kunderne lave løsninger, som passer til den enkeltes individuelle behov.

Der skal samtidig lyde en undskyldning til de som har følt sig stødt eller på anden vis følt sig generet af vores forsøg på at skærme kunder og sparekassen mod svindlere. Det var ikke vores hensigt.

SÅDAN FOREBYGGES IT-SVINDEL

De it-kriminelle svindlere kan virke meget troværdige i deres fremtoning.
Kom dem i forkøbet ved at være særligt opmærksom på følgende typiske fremgangsmåder:

Phishing

Phishing er betegnelsen for svindlere, som forsøger at franarre fortrolige oplysninger eller penge fra folk. Det kan både være på mail, opkald eller sms.

Svindel via e-mails eller sms

Denne type svindel sker typisk ved, at du får en e-mail eller sms, hvor afsenderen forsøger at få dig til at udlevere dine personlige kortoplysninger, NemID-koder eller andre private oplysninger.

Sådan gennemskuer du dem

Fup mails eller sms’er anvender ofte et sprog, der giver en følelse af, at det haster.

Det kan f.eks. være, at:

  • sparekassen, Nets eller Mastercard mangler oplysninger.
  • dit kort bliver spærret.
  • du har fået penge tilbage i SKAT.

Fupmails spørger ofte efter kontooplysninger eller personfølsomme oplysninger.
De beder dig dele oplysningerne direkte på mailen, eller bruger links til at lokke dig ind på en hjemmeside, hvor du skal udfylde dine oplysninger.

Tip!

  • Tjek afsender.
  • Tjek for dårlig stavning og grammatik.
  • Klik ikke på link eller download vedhæftninger.

UDLEVER ALDRIG DINE PERSONLIGE OPLYSNINGER.

Heller ikke selvom du tilsyneladende taler med en medarbejder fra Skat,
din rådgiver i sparekassen eller en computerekspert.

Fup opkald

Denne type svindel er meget udspekuleret og rammer ofte ældre. Typisk bliver man ringet op af en venlig mand eller kvinde som siger, at der er et problem, som de kan hjælpe med at løse. For at løse problemet bliver du bedt om dine kortoplysninger, NemID-koder eller andre personlige oplysninger.

Tip!

  • Ring aldrig tilbage. Ringer du tilbage til svindlerne, kan du blive forbundet til en telefonsvarer i udlandet, som har en meget høj minuttakst.
  • Vær opmærksom ved uopfordrede telefonopkald.
  • Del ikke dit kredit- eller kortoplysninger, PIN-koder eller adgangskoder. Vi eller andre virksomheder vil aldrig bede om sådanne oplysninger.
  • Overfør ikke penge til en ukendt konto på opfordring fra en fremmed person.

Er skaden sket?

Hvis du tror, at du måske har oplyst dine personlige oplysninger, skal du straks spærre dit kort og dit NemID og kontakte sparekassen.

Fup opkald

Denne type svindel er meget udspekuleret og rammer ofte ældre. Typisk bliver man ringet op af en venlig mand eller kvinde som siger, at der er et problem, som de kan hjælpe med at løse. For at løse problemet bliver du bedt om dine kortoplysninger, NemID-koder eller andre personlige oplysninger.

Tip!

  • Ring aldrig tilbage. Ringer du tilbage til svindlerne, kan du blive forbundet til en telefonsvarer i udlandet, som har en meget høj minuttakst.
  • Vær opmærksom ved uopfordrede telefonopkald.
  • Del ikke dit kredit- eller kortoplysninger, PIN-koder eller adgangskoder. Vi eller andre virksomheder vil aldrig bede om sådanne oplysninger.
  • Overfør ikke penge til en ukendt konto på opfordring fra en fremmed person.

Er skaden sket?

Hvis du tror, at du måske har oplyst dine personlige oplysninger, skal du straks spærre dit kort og dit NemID og kontakte sparekassen.

Lad os få en

rigtig god snak

Find din afdeling her

Kristina MulvadSikkerhed i net- og mobilbank