Chef, vækstnøglen ligger i din virksomheds netværk

Syddanske virksomheder vil gå glip af gyldne muligheder, hvis ikke de bliver bedre til at opdyrke og pleje eksterne netværk og placere sig nysgerrigt i en større samfundsmæssig sammenhæng.

For det er først, når virksomhederne for alvor opsøger omverdenen og medarbejdernes gemte guldviden, at de finder nøglen til innovation og vækst.

Det vurderer Per Vagn Freytag, der er professor og forsker ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU i Kolding.

Dygtig ingeniør ≠ god købmand

– Jeg møder mange små og mellemstore virksomheder i Syddanmark, der har fuldstændig styr på deres produkter og processer. De har dygtige teknikere og ingeniører ansat. Men en dygtig ingeniør er ikke nødvendigvis en god købmand, siger Per Vagn Freytag.

Det er ikke gode idéer, der mangler i virksomhederne, mener professoren. Det er snarere udfordringen med at opsamle og udvikle de gode produkt-, og forretningsidéer, få dem finansieret og ført ud i markedet, der kan være en barriere for især mindre virksomheder.

– Virksomhederne skal spørge sig selv, om de er gode nok til at gøre gode idéer til gode forretninger. Det er ikke altid tilfældet, siger Per Vagn Freytag.

Og det bekymrer ham. For det er netop i de små og mellemstore virksomheder, at vækstpotentialet er særligt stort. Derfor opfordrer han også ledelserne i de syddanske SMV’er til at give deres virksomheds fokus og kompetencer et servicetjek.

Per Freytag

Per Vagn Freytag, professor og forsker ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU.

Tjeklisten
Er din virksomhed innovativ nok?

Sammen med Per Vagn Freytag har vi samlet en ”guide” til dig, så du kan tjekke, om I er innovative nok i din virksomhed: Svar på disse 6 tjekspørgsmål:

  1. Forstår ledelsen at udvide sit netværk og bruge det til at finde nye kunder, leverandører, samarbejdspartnere og interessenter?
  2. Går I sammen med interessenter i fællesskaber og eksterne samarbejder? For eksempel i lokalområdet, i branchefællesskaber, i klyngesamarbejder eller i lokale erhvervsnetværk?
  3. Markedsfører I jeres produkter og services som helhedsløsninger?
  4. Opsøger I aktivt viden og indsigter fra jeres kunder og deres kunder?
    • Ændrer kundernes behov sig?
    • Hvad er kundernes oplevelse af jeres virksomhed og jeres produkter?
    • Bruger I disse kundeindsigter til at justere jeres portefølje?
  5. Indsamler I gode udviklingsidéer fra jeres medarbejdere?
  6. Formår I at gøre markedspotentialet for nye produktidéer helt konkret?
    • Og har I kompetencerne og ressourcerne til det? Det kræver for eksempel kompetencer inden for salg og digitalisering.

Frem innovation og vækst

Virksomheder, der prioriterer disse indsatsområder, har de bedste muligheder for at fremme innovationen og væksten i virksomheden.

– Mange SMV’er får typisk først dette overblik, når man laver en due diligence rapport i forbindelse med et salg eller en fusion. Men det kan altså også være en meget sund øvelse at lave i miniformat i hverdagen, hvis man vil sætte fokus på innovation i virksomheden, siger Per Vagn Freytag.

Erhvervsdirektør i Frøs Sparekasse, Grethe Harmuth er enig i, at der er et stort vækstpotentiale i de syddanske SMV’er:

– Vi mærker tydeligt, at der er mange gode idéer til nye produkter og services blandt de syddanske virksomheder. Men jeg kan også godt genkende udfordringen, som nogle SMV’er har med at forretningsudvikle en god produktidé og bringe den til markedet. Heldigvis er den gode, lokale rådgivning ikke langt væk. Både i forhold til forretningsudvikling og i forhold til finansiering, siger Grethe Harmuth.

Er du på udkig efter ny samarbejdspartner?
Lad os tage et møde

Udfyld felterne nedenfor og du vil blive ringet op af din lokale erhvervsrådgiver, som kan fortælle dig mere om dine muligheder.

Vælg afdeling*:

Hvad skal vi tale om?*

*) Påkrævede felter.

Din lokale

samarbejdspartner

Ring til os

Julie Dalby StorgaardErhvervsartikel – netværk, vækst og innovation