Indsigelser og misbrug

Er der hævet beløb på din konto, du ikke kan genkende eller passer beløbet ikke?

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling, der er gennemført med dit Dankort, Mastercard eller Visa-delen af dit Visa/Dankort, hvis du har mistanke om svindel eller misbrug af dit kort.

Er dit kort stjålet, oplever du misbrug af dit NemID/MitID, eller er du blevet udsat for misbrug af din net- eller mobilbank?

Oplever du noget af ovenstående, skal du straks:

1: Spærre dit kort

Du kan spærre dit kort i din net- eller mobilbank eller ved at kontakte Nets på telefon:
MasterCard: 44 89 27 50
Visa/Dankort: 44 89 29 29.

2: Spærre dit NemID/MitID

Du kan spærre dit NemID via nemid.nu/selvbetjening eller via NemID supporten telefon 72 24 70 50. Du kan spærre dit MitID via MitID.dk/hjaelp eller via MitID support på telefon 33 98 00 10.

3: Spærre din net- og mobilbank

Kontakt Frøs Sparekasse på 74 99 74 75 – udenfor vores åbningstid 74 99 74 74.

Hvornår kan jeg gøre indsigelse?

Du kan gøre indsigelse i flere forskellige situationer. Det kan for eksempel være, at:

  • du har opsagt et abonnement, men forretningen fortsætter med at trække penge
  • der er blevet trukket et højere beløb end aftalt
  • du har returneret en vare, men ikke har fået pengene retur
  • du har betalt for den samme vare flere gange.

Husk:

Du skal altid først selv forsøge at løse problemet med den forretning, som du har handlet ved. Kan I ikke løse problemet, kan du lave en indsigelse.
Ved online køb, gælder der forskellige regler, alt efter hvilket kort du har brugt:

Har du betalt med MobilePay til en privatperson?

Når du bruger MobilePay ved private køb og derved overfører penge til en privatperson, har du ingen indsigelsesmuligheder. I sådanne tilfælde kan du kontakte MobilePay på tlf. 45 14 44 47.

Har du betalt med MobilePay til en virksomhed?

Hvis du har brugt MobilePay til at betale med på en hjemmeside eller i en butik, har du samme indsigelsesmuligheder, som hvis du brugte et betalingskort. Læs mere om indsigelsesmulighederne på mobilepay.dk.

Indsigelser og misbrug

Er der hævet beløb på din konto, du ikke kan genkende eller passer beløbet ikke?

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling, der er gennemført med dit Dankort, Mastercard eller Visa-delen af dit Visa/Dankort, hvis du har mistanke om svindel eller misbrug af dit kort.

Er dit kort stjålet, oplever du misbrug af dit NemID/MitID, eller er du blevet udsat for misbrug af din net- eller mobilbank?

Oplever du noget af ovenstående, skal du straks:

1: Spærre dit kort

Du kan spærre dit kort i din net- eller mobilbank eller ved at kontakte Nets på telefon:
MasterCard: 44 89 27 50
Visa/Dankort: 44 89 29 29.

2: Spærre dit NemID/MitID

Du kan spærre dit NemID via nemid.nu/selvbetjening eller via NemID supporten telefon 72 24 70 50. Du kan spærre dit MitID via MitID.dk/hjaelp eller via MitID support på telefon 33 98 00 10.

3: Spærre din net- og mobilbank

Kontakt Frøs Sparekasse på 74 99 74 75 – udenfor vores åbningstid 74 99 74 74.

Hvornår kan jeg gøre indsigelse?

Du kan gøre indsigelse i flere forskellige situationer. Det kan for eksempel være, at:

  • du har opsagt et abonnement, men forretningen fortsætter med at trække penge
  • der er blevet trukket et højere beløb end aftalt
  • du har returneret en vare, men ikke har fået pengene retur
  • du har betalt for den samme vare flere gange.

Husk:

Du skal altid først selv forsøge at løse problemet med den forretning, som du har handlet ved. Kan I ikke løse problemet, kan du lave en indsigelse.
Ved online køb, gælder der forskellige regler, alt efter hvilket kort du har brugt:

Har du betalt med MobilePay til en privatperson?

Når du bruger MobilePay ved private køb og derved overfører penge til en privatperson, har du ingen indsigelsesmuligheder. I sådanne tilfælde kan du kontakte MobilePay på tlf. 45 14 44 47.

Har du betalt med MobilePay til en virksomhed?

Hvis du har brugt MobilePay til at betale med på en hjemmeside eller i en butik, har du samme indsigelsesmuligheder, som hvis du brugte et betalingskort. Læs mere om indsigelsesmulighederne på mobilepay.dk.

Tre ting du skal have styr på, inden du laver en indsigelse

1: Start med butikken

Det første du skal gøre er at kontakte den forretning, du har handlet med, for at se om I kan løse problemet. Vi anbefaler, at du kontakter forretningen via e-mail, så du kan dokumentere, at du har forsøgt at løse problemet. Hvis du og forretningen ikke finder en løsning inden fire uger, skal du lave en indsigelse.

2. Husk tidsfristen

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at der er noget som ikke stemmer. Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto.

3. Få styr på dokumentationen inden du går i gang.

Før du går i gang, skal du:

    1. tjekke denne side hvor har Nets lavet en oversigt som fortæller, hvilken form for dokumentation du skal bruge
    2. bruge dit NemID/MitID
    3. bruge dit personnummer
    4. have dit kortnummer klar.

 Ofte stillede spørgsmål

Hvordan behandler I min indsigelse, og hvor lang tid tager det?

Du skal bruge linket her på siden. Herefter sender vi din indsigelse videre til Nets. Vi gør vores bedste for at behandle din indsigelse så hurtigt som muligt. Som udgangspunkt tager en indsigelse mellem 1-3 dage. Men ikke alle sager er ens og nogle sager tager længere tid.

Hvornår får jeg pengene sat ind på min konto?

Når vi har modtaget korrekt dokumentation for indsigelsen, indsættes beløbet samme dag – med forbehold for Nets/kortselskabet godkendelse af indsigelsen – på din konto.

Skal jeg spærre mit kort?

Hvis du oplever, at dit kort bliver misbrugt, er stjålet, eller hvis der er hævet penge på dit kort, som du ikke selv har foretaget eller godkendt, skal du spærre kortet hurtigst mulig.

Koster det noget?

Som udgangspunkt er det gratis at lave en indsigelse i Frøs Sparekasse. Er din indsigelse uberettiget og afvises af Nets, tager vi et gebyr for behandlingen. Du kan se vores gebyrer her.

Hvordan sender jeg yderligere dokumentation?

Hvis vi får behov for yderligere dokumentation, kontakter vi dig. 

Kristina MulvadMisbrug af kort og indsigelser