Kendskabet til dig er vigtigt af flere årsager

For os som lokal sparekasse er det vigtigt, at vi kender dig og du kender os. Som alle andre danske banker og sparekasser er vi med til at bekæmpe finansieringen af kriminalitet og hvidvask af penge. Hvidvaskloven kræver i den forbindelse, at vi har en kopi af legitimation og opdateret oplysninger på alle vores kunder. Det gælder både nye og  alle jer der har været i sparekassen i mange år. Og det er uanset om du har alle dine pengesager hos os, eller måske kun har en enkelt konto.

Vi følger hele tiden op på at vores oplysninger er opdaterede og derfor vil du opleve, at vi beder om nye oplysninger. Eksempelvis i forbindelse med kundemøder eller vi ringer dig op.

Du kan sende legitimation længere nede

Hvorfor spørger vi egentlig om ID?

Pengeinstitutterne står for mere end to tredjedele af alle indberetninger til myndighederne om hvidvask og finansiering af terror. Man tænker ikke over det til daglig, men når vores medarbejdere møder kunderne, er de faktisk nogle af samfundets vigtigste dørvogtere i kampen mod hvidvask, finansiering af terror og anden økonomisk kriminalitet. Vi er nødt til at forstå, hvordan alle kunderne hver især bruger os som pengeinstitut, for at vi kan dokumentere, at tingene er, som de skal være.

Som dit lokale pengeinstitut er nærhed et vigtigt grundprincip. Vi kender vores kunder, men skal alligevel fungere som et effektivt værn mod hvidvask, skattesnyd, finansiering af terror og anden økonomisk kriminalitet. For at være det bedste værn som muligt, følger vi hele tiden op på, at vores oplysninger er opdaterede, og derfor vil du opleve, at vi beder om nye oplysninger. Eksempelvis i forbindelse med kundemøder eller et opkald.

Vi ved godt, at det kan virke lidt underligt, når vi i ny og næ spørger efter sygesikringskort og billedlegitimation, eller når vi spørger ind til dine pengesager, og hvordan du bruger os som pengeinstitut. Men det er der en ganske god grund til. Se videoen herunder og bliv lidt klogere på, hvorfor vi beder om de ting, vi gør.

Hvad med dine oplysninger?

Både hvidvasklovens og Finanstilsynets vejledning siger klart, at vi som pengeinstitut har pligt til at opbevare en kopi af dokumentationen for dine oplysninger.

Er du allerede kunde hos os?
Så log ind i din net- eller mobilbank og send dine oplysninger der

Har du brug for at kontakte os eller for eksempel sende dokumenter for eksempel legitimation til os, så skal du bruge vores net- eller mobilbank. I netbank finder du funktionen under Beskeder i menuen til venstre og via Aktiviteter i øverste højre hjørne. I mobilbank klikker du på klokken i midten af menuen og derefter på Beskeder.

Er du ikke kunde kan du bruge formularen nedenfor

  1. Du må kun sende et billede ad gangen – dvs. du må ikke have f. eks. pas og kørekort i samme fil eller på det samme billede
  2. Du skal kun sende legitimation som passer til det CPR-nummer du indtaster
  3. Skal flere i husstanden indsende legitimation skal formularen udfyldes 1 gang pr. CPR-nummer
  4. Du kan gøre det hele fra mobilen – hvor du nemt kan tage billeder og sende dem til os.

Upload legitimation – kun for personer der ikke er kunder i sparekassen

Legitimation

Maximum file size: 25MB

Maximum file size: 25MB

Godkend
Kristina MulvadLegitimation