Ofte stillede spørgsmål til ny net- og mobilbank

Nedenfor har vi samlet de oftest stillede spørgsmål til net- og mobilbanken.

Har du spørgsmål vedr. din økonomi skal du tage fat i din afdeling eller rådgiver. Kan du ikke finde svaret her, så kan du kontakte vores netbank support.

FAQ

Hvis du vil have et overblik over dine betalinger der er tilmeldt Betalingsservice eller oprette en fast overførsel, så skal du klikke på Betalinger i menuen og derefter Betalingsaftaler. Her får du et overblik over dine BS-aftaler og dine faste overførsler.

Tilmeld en regning til Betalingsservice

Med Betalingsservice kan du tilmelde dine faste regninger til automatisk betaling. Det er super smart, for det betyder, at:

  • du slipper for at betale dine regninger selv hver gang der kommer en ny
  • dine regninger bliver betalt indtil, at du selv stopper betalingen eller afmelder aftalen
  • du undgår ubehagelige overraskelser som rykkere og rykkergebyrer, og
  • du altid har styr på dine betalinger.

Mobilbank:

  1. Tryk på de tre streger til højre i bunden
  2. Vælg Betalinger
  3. Vælg Betalingsservice
  4. Herefter skal du trykke på ‘+’ i højre hjørne øverst
  5. Vælg hvilken konto regningen skal tilknyttes og indtast de oplysninger, du har fra fakturaen
  6. Vælg Opret BS aftale

Netbank:

  1. Vælg Betalinger i menuen
  2. Klik på Betalingsaftaler
  3. Klik på + Opret BS aftale
  4. Vælg hvilken konto regningen skal tilknyttes og indtast de oplysninger, du har fra fakturaen
  5. Klik på Opret BS aftale

P.s. Det er vigtigt, at du selv sørger for at betale din regning, indtil betalingen endeligt fremgår af din BS-oversigt.

Afvis en Betalingsservice aftale

Du kan vælge at afvise en Betalingsservice aftale ved at gå til Betalinger og derefter Betalingsaftaler. Her får du et overblik over dine Betalingsservice aftaler. Klik på prikkerne ud for den betaling, du vil afvise og klik på Afvis næste betaling. Herefter kommer en kasse op, som spørger dig, om du vil slette den kommende betaling. Hvis det er tilfældet, klikker du på Fortsæt, hvorefter du skal godkende afvisningen med NemID.

Slet en Betalingsservice aftale

Du kan vælge at slette en aftale ved igen at gå til Betalinger og derefter Betalingsaftaler. Klik på prikkerne ud for den ønskede aftale og klik på Slet. Følg flowet herefter.

Har du mistanke om svindel – eller har du mistet dit kort, så kan du nemt, sikkert og hurtigt spærre kortet  via net- og mobilbank.

Skal du spærre dit kort så gå i netbank og vælg Kortoversigt i menuen. Klik på Vælg og derefter Spær kort ud for det kort du gerne vil spærre.

I mobilbanken klikker du blot på Kort på forsiden og swiper hen til det kort, du gerne vil spærre. Klik på kortet, derefter på Vælg og så Spær kort.

Driller det, så kan du ringe til:

For Dankort, Visa/Dankort og Visa Electron.
Ring 44 89 29 29

For MasterCard og Visa.
Ring 44 89 27 50

Med en fast overførsel overfører du fast et beløb til en konto med den betalingsfrekvens, du ønsker. Det kan for eksempel være en månedlig overførsel til en budgetkonto, til en opsparingskonto eller til en anden person.

For at oprette en ny fast overførsel i netbanken skal du klikke på betalinger i menuen eller på klokken. Herefter skal du klikke på Opret fast overførsel, hvorefter et nyt vindue åbnes. Herinde kan du vælge en betalingsfrekvens – vælg for eksempel om du vil betale hver dag, måned, hvert kvartal, hver sjette måned eller årligt. Dét er smart og fleksibelt.

I mobilbanken finder du dine faste overførsler i Hovedmenuen (de tre streger i venstre hjørne af menuen) og derefter Betalinger. Her vælger du blot Faste overførsler, hvor du så kan finde dine faste overførsler i dag – og oprette ved at klikke på + i øverste højre hjørne. Følg flowet, vælg dit betalingsinterval – og så er din faste overførsel klar.

Få besked når der er ændringer på din konto, få saldo hver tirsdag eller når kontoen er under 20 kroner

Med beskedservice kan du få besked via mail eller SMS, når der er ændringer på din konto, eller hvis din konto går i 0. Du kan helt selv vælge hvornår, hvorfor og hvordan du får besked.

Få besked:

  • med saldo – her kan du også vælge hvor ofte du vil have besked
  • når saldo er under/over xx kroner
  • ved udbetalinger/indbetalinger større end xx kroner
  • når du modtaget et elektronisk indbetalingskort
  • når der er post fra os
  • ved ikke gennemført betaling
  • når der er besked fra din rådgiver
  • når der er status på en straksoverførsel.

Tilmeld dig via menuen til venstre under Produkter og services – Beskedservice. Klik på den røde knap med + Opret beskedservice, og så er du godt i gang. Når du har valgt din besked, så klikker du bare på Opret, underskriver med NemID, og så er funktionen klar til at give dig besked, når du har valgt det.

Døgnet rundt kan du overføre penge fra din net- eller mobilbank. På netbanken kan du overføre op til 500.000 kroner og på mobilbank op til 100.000 kroner.

Standardoverførsel

Beløbet overføres mellem pengeinstitutterne om natten og er fremme hos modtageren den næste bankdag, hvis overførslen er gennemført på en bankdag inden kl. 19:30.

Straksoverførsel

Med en straksoverførsel kan du sørge for, at modtageren får pengene ind på sin konto inden for få sekunder efter, du har godkendt overførslen.

Du skal aktivt vælge straksoverførsel, når du laver en overførsel – ellers vil du automatisk lave en standardoverførsel.

Sammedagsoverførsel

Sidst men ikke mindst, kan du lave en sammedagsoverførsel, hvor beløbet overføres mellem pengeinstitutterne i løbet af dagen. Dog skal en sammedagsoverførsel gennemføres inden kl. 12:45.

For at kunne afstemme dine konti, skal du først slå funktionen til.

På mobilbanken slår du funktionen til ved at klikke på de tre streger i bunden i højre side, og derefter skal du blot tikke feltet af ved “Vis afstemt”.

I netbanken slår du afstemningsfunktionen til ved at klikke på indstillinger i menuen i venstre side. Herefter klikker du på knappen “slå afstemning til”, hvorefter du kan bruge afstemningsfunktionen, som du plejer. Når en transaktion er afstemt vil den have en lille blå prik i højre side.

Har du brug for at lave en overførsel til udlandet, kan du let og hurtigt gøre dette via både net- og mobilbank:

Netbank

  1. Klik på Betalinger og Opret betaling via menuen eller klik på den røde knap i nederste højre hjørne
  2. Vælg Udland i de tre felter i toppen
  3. Udfyld IBAN/Kontonummer
  4. Indtast evt BIC/Swift eller vælg Ingen BIC/Swift, hvis du overfører til USA
  5. Udfyld information til betalingen
  6. Godkend

Mobilbank

  1. Klik på den røde knap i nederste højre hjørne
  2. Skriv beløb
  3. Vælg fra konto
  4. Vælg modtager
  5. Klik på udland i de tre øverste felter
  6. Indtast IBAN/kontonummer
  7. Indtast evt BIC/Swift eller vælg Ingen BIC/Swift, hvis du overfører til USA
  8. Klik på Udfør
  9. Udfyld information til betalingen og klik på Næste når du er klar
  10. Godkend betalingen

Når du foretager en udlandsoverførsel, kan du også vælge at gemme din modtager, hvis du ved, at du kommer til at lave betalinger til samme modtager fremover. Du klikker blot funktionen “Gem modtager” af, når du laver overførslen, og så vil modtageren fremgå i en dropdown-menu ved din næste overførsel.

Har du brug for at tjekke eller finde dine kontoudtog, så kan du altid finde dem under Aktiviteter.

I netbanken finder du Aktiviteter i øverste højre hjørne – ved klokken, og i mobilbanken ligger den også ved klokken i midten i bunden.

Her kan du – udover at se beskeder til og fra din rådgiver og se/godkende betalinger – også finde dine kontoudtog og andre kontoadviseringer. De ligger under Dokumenter og derefter Arkiv. Her kan du også se, hvis du har dokumenter til underskrift fra os.

Forsiden

Det første du ser, når du logger ind i mobilbanken, er din forside med dine fire favoritkonti øverst. Du kan redigere hvilke konti du får vist ved at klikke på blyanten i toppen af højre hjørne.

På forsiden ser du også dine genveje – de opdateres løbende alt efter, hvad du oftest foretager dig i mobilbanken. I nederste højre hjørne ligger en rød knap med pengesedler. Det er en genvej til Betal og overfør. Her kan du altså lynhurtigt overføre penge, hvis du har behov for det.

Nederst på forsiden ligger en lille lomme, som viser dine kort og kontaktmuligheder, hvis du swiper opad.

Kontooversigt

Klikker du videre til næste punkt i menuen, pungen, så lander du på din kontooversigt. Her ser du alle dine konti, og kan klikke ind på den, du vil se flere detaljer på.

Aktiviteter

I mobilbanken har du samme aktivitetscenter som i netbanken. Her finder du altså dine dokumenter, beskeder til og fra din rådgiver, du kan se og godkende betalinger, og så kan du se dine notifikationer, hvis vi har sendt dig et dokument, som kræver en handling fra dig.

Investering

Under menupunktet investering kan du følge dine investeringer.

Hovedmenu

Det sidste punkt er de tre streger til højre, som er hovedmenuen. Her kan du skifte imellem dine forskellige aftaler via dine initialer øverst i venstre hjørne, se dine betalingsaftaler, dine betalingskort, dit dokumentarkiv og dine indstillinger for mobilbanken.

Dine mobilbank indstillinger

Under indstillinger kan du vælge forskellige funktioner – du skal blot tikke dem til og fra hvis du vil gøre brug af dem, fx log på med ansigtsgodkendelse. Er denne slået til, kan du også lave overførsler med ansigtsgodkendelse. Her kan du ligeledes se dine samtykker og vælge sprog.

Har du brug for at se dine dokumenter – både underskrevne og andre dokumenter fra os? Så kan du let finde disse.

I netbanken finder du dem via Aktiviteter i øverste højre hjørne – ved klokken eller via menuen til venstre under Dokumenter. I mobilbanken ligger dine dokumenter ved klokken i midten af menuen.

Kig under Arkiv for at se alle dine kontoadviseringer, kontoudskrifter og tidligere underskrevne dokumenter. Du kan bruge søgefunktionerne til at få et godt overblik over dine dokumenter. Vælg fx tidspunkt for dokumentet, søg på en del af navnet eller vælg status, fx “underskrevet”, hvis du leder efter en underskrevet aftale.

Skal du bruge dit IBAN nummer i forbindelse med en overførsel, så kan du hurtigt finde det under vilkårene for den pågældende konto.

I netbanken skal du blot:

  1. vælge den konto, du vil finde IBAN nummer på
  2. klikke på de tre prikker i øverste højre hjørne
  3. se IBAN nummeret under dine kontovilkår.

I mobilbanken skal du:

  1. klikke på pungen i bunden af skærmen
  2. vælge den konto, du vil finde IBAN nummer på
  3. klikke på (i) oppe i højre hjørne
  4. se IBAN nummeret under dine kontovilkår.

Intuitivt investeringsunivers

Den nye net- og mobilbank indeholder også et nyt investeringsunivers, som du finder i toppen ved investeringsikonet eller via menuen til venstre under Investering og Dashboard på netbank og i midten af bunden på invsteringsikonet i mobilbanken.

I toppen af dit investeringsunivers finder du en markedsoversigt og en søgefunktion. Herunder finder du et overblik over dagens aktiviteter, dagens nyheder og pressemeddelelser.

På forsiden ser du også din depotoversigt – klikker du ind på et af dine depoter, finder du i toppen oplysninger om din saldo, disponibelt beløb, markedsværdi og dagens udvikling. Under hvert depot kan du se tre faner med hhv. Depotindhold (hvor du ser dine værdipapirer og har mulighed for at købe/sælge flere), Depotaktiviteter (hvor du ser hvad du har handlet og fået i udbytte) samt Aktive ordrer (hvor du kan se dine ordrer og bl.a. kan slette en nylig handel).

Klikker du på et marked øverst på siden, kommer du ind på en markedsoversigt, som indeholder de relevante værdipapirer:

Værdipapirerne kan foldes ud, så du kan få flere detaljer såsom historisk udvikling og nyheder relateret til værdipapiret. Her kan du også købe og sælge værdipapiret, hvorefter du vælger, hvilket depot du vil handle på, hvilken ordretype du vil lave og hvor mange værdipapirer det drejer sig om. Når du klikker på Bekræft, har du 60 sekunder til at gennemføre ordren.

Visning af dine konti på forsiden af netbank

I netbanken kan du på forsiden vælge, om du vil se dine konti som grafer eller på en liste. Du klikker blot på de tre streger eller de fire bokse i højre hjørne overfor dine konti. Den visning du vælger, vil være den visning du også vil se næste gang du logger på og fremover.

Du kan altid skifte visningen, hvis du ændrer mening.

Grafer:

Listevisning:

Ændr rækkefølgen på dine konti

Hvis du vil ændre rækkefølgen på dine konti, så kan du nemt og hurtigt sortere dem. I netbanken skal du klikke på pilene over dine konti på oversigten og i mobilbanken skal du bare klikke på blyanten i øverste højre hjørne af forsiden (huset).

I kontooversigten på forsiden får du vist dine favoritkonti. I netbanken vælger du dine favoritter ved at give dem en stjerne. For at se alle dine konti, skal du klikke på Se alle konti. På forsiden af mobilbanken kan du få vist fire konti – dem vælger du ligeledes via blyanten.

Se alle dine konti

Du kan let og hurtigt få et overblik over dine konti – og de brugere, du har adgang til.

I netbanken vælger du brugere i toppen. Ved siden af dit navn er en pil, som du kan klikke på og derefter vælge den bruger, du vil se. På forsiden får du vist dine favoritkonti – de konti, du har markeret med en stjerne. For at få et overblik over alle dine konti, klikker du på den røde knap, hvor der står Se alle konti nedenunder din kontovisning.

I mobilbanken får du et hurtigt overblik over dine konti på alle dine brugere ved at klikke på pungen nede i menuen. På forsiden ser du dine fire favoritkonti.

Tips til net- og mobilbank

Nem og hurtig betaling af regninger

Tag et billede af din regning og få den betalt automatisk med Send/Scan & Betal

At betale en regning er for de fleste noget, der skal overstås – og jo hurtigere, jo bedre. Derfor har vi udviklet Send/Scan og Betal.

Funktionen hjælper dig med at betale regninger – hurtigt. Med funktionen kan du gebyrfrit sende fakturaen via enten mail eller ved at sende et billede af regningen – hvorefter vi aflæser data fra fakturaen, og systemet opretter et betalingsforslag, som du derefter kan redigere og godkende via net- eller mobilbanken. Nemt, hurtigt og sikkert. Ønsker du at dobbelttjekke regningen, kan du åbne den via Aktiviteter i øverste højre hjørne (klokke ikonet) på netbanken og klokken i bunden på mobilbank.

Sådan bruger du Send/Scan & Betal

Du kan videresende de regninger, som du får tilsendt pr. e-mail, til din unikke e-mailadresse. Får du tilsendt en regning med posten, kan du tage et foto af den med din telefon og videresende fotoet til godkendelse i netbanken. Dine leverandører kan også sende dine regninger direkte til e-mailadressen. E-mails bliver sendt via en sikker kanal til din netbank, hvor de modtages og aflæses af en robot. Et par minutter efter du har sendt fakturaen afsted og dataene er læst, bliver de lagt i Actioncenteret, og herfra vil du kunne se regningen, godkende den eller slette betalingen.

Har du brug for at skrive til din rådgiver? Eller sende dokumenter afsted?

Så kan du via net- og mobilbanken hurtigt og sikkert sende oplysninger og/eller dokumenter til os. Du kan altså skrive til og med din rådgiver – og vedhæfte filer – på en nem, fortrolig og sikker måde. For ligesom netbanken generelt er sikret mod, at uvedkommende kan lytte med – så er funktionen her det også og er dermed en rigtig god løsning, når du skal sende eller modtage fortrolige oplysninger.

I netbank finder funktionen under Beskeder i menuen til venstre og via Aktiviteter i øverste højre hjørne. I mobilbank klikker du på klokken i midten af menuen og derefter på Beskeder.

Har du et dokument, der skal underskrives – eller andet, der kræver din handling, så vil du få en notifikation – en rød prik med det antal handlinger der kræves, som vist på billedet herunder.

Har du et brev, for eksempel betalingsservice oversigt, så vil du ikke få en notifikation. De kommer altså kun, når der kræves en handling fra dig.

Se dit realkreditlån

I både net- og mobilbanken kan du hurtigt og enkelt få et overblik over dit realkreditlån i Totalkredit. Du kan dermed lynhurtigt se, hvor meget restgæld du har, og hvad renten er på. Når du klikker på lånet, kan du se dine afdrag og flere detaljer for lånet. Dét er smart, fordi du på den måde altid kan få et godt overblik.

Du finder dit/dine realkreditlån under fanen Bolig i netbanken, og i mobilbanken ligger det under Min økonomi (tegnebogsikonet), hvorefter du blot klikker på Bolig i toppen.

Søg i din kontooversigt

Leder du efter en transaktion? Så kan du søge efter den.

Afventer du en tilbagebetaling, eller skal du tjekke, om du fik overført penge til en anden konto, så kan du søge i dine transaktioner.

Afventer du en tilbagebetaling fra fx Boozt, kan du altså søge på “Boozt” og tjekke, om pengene er gået ind. Dét er smart.

Sætter du din mobilbank op til at logge ind med FaceID, vil du fremover også have muligheden for at godkende overførsler med FaceID.

Du slår FaceID til i menuen til højre (de tre streger i bunden), og derefter slår du funktionen til ved feltet “Log på med ansigtsgodkendelse”.

I netbanken kan du vælge, hvilken konto du vil bruge som standard “fra konto”, når du laver betalinger. Vælg fx “lønkonto” eller “rådighedskonto” som standard – og så vil de fremover blive vist helt automatisk som din “fra konto”.

  • Gå til Indstillinger
  • Vælg netbankindstillinger
  • Klik Sortér aftaler for at vælge dig selv som bruger
  • Klik på Sortér konti for at vælge standardkontoen
  • Træk den ønskede konto op, så den står øverst
  • Klik Gem

Nu står den ønskede konto som standard og vil blive vist automatisk fremover, når du vil lave en betaling.

Til det mere tekniske

Netbanken er ikke sat op til hverken Internet Explorer eller ”ældre” browser versioner. Den fungerer per default kun til de seneste to opdateringer.

Du kan tjekke om dit nuværende udstyr kan benyttes her.

Oplever du forskellige fejl i netbanken, kan du prøve at slette midlertidige internetfiler og cookies. Efter sletning skal du lukke alle internetsider, og starte op på ny.

Læs hvordan du gør dette via de forskellige browsere her:

  1. Firefox
  2. Firefox på Mac
  3. Google Chrome
  4. Google Chrome på Mac
  5. Safari

For at bruge vores mobilbank skal du blot hente appen Frøs Sparekasse. Log ind med NemID og følg herefter flowet. Du vil nu få vist regler og vilkår vedrørende mobilbank. Læs og acceptér de listede regler og vilkår for at få adgang til mobilbanken, og så er du klar til at bruge mobilbanken.

Har du problemer med at finde appen, så kan du hente den her:

App Store

Google Play

Har du glemt din adgangskode til mobilbanken, klikker du blot på “Glemt kode?”, hvorefter du kan logge på med NemID/MitID og vælge en ny adgangskode.

Julie Dalby StorgaardNy net- og mobilbank